wtorek, 29 czerwca 2010

Tomasz Stańko

TOMASZ STAŃKO


Tomasz Stańko urodził się 11 lipca 1942 r. Obecnie jest światowej sławy trębaczem free-jazzowym. Prześledźmy pokrótce historię jego życia. W 1962 r. miał już dyplom krakowskiej Akademii Muzycznej (PWSM w Krakowie), kiedy założył swój pierwszy zespół muzyczny – Jazz Darings – który tworzył wraz z pianistą Adamem Makowiczem. Jazz Darings inspirował się wczesną twórczością Ornette Colemana i Coltrane’a, Milesa Davisa i George’a Russella. Rok później (w 1963) Tomasz Stańko został zaproszony do kwintetu Krzysztofa Komedy, z którym grał przez pięć kolejnych lat. Jazz Komedy nadał pewien liryczny charakter twórczości Tomasza Stańko, który dotychczas grywał kompozycje Komedy. Polski trębacz w jednym z wywiadów stwierdził, że dopiero po śmierci Krzysztofa Komedy zaczął tak naprawdę grać swój własny jazz.

Po wyjeździe Komedy do USA w 1967 Stańko stworzył kwartet, w którym grał do roku 1973. W 1970 r. ważnym wydarzeniem był występ w Berliner Jazztage. Sam trębacz uważa ten koncert za przełomowy, a szczególne było w nim to, że Stańko grał wtedy pośród samych gwiazd (zespoły: Charlesa Mingusa, George’a Russela, big band Olivera Nelsona). Po krótkim (ok. pół godzinnym), ale zagranym z dobrą dramaturgią koncercie, publiczność podobno nie chciała wpuścić na scenę Nelsona. Był to niewątpliwie sukces polskiego zespołu. Stańko w tym czasie nagrał w Polsce płytę Music for K. (1970) oraz w Niemczech płyty Jazz massage from Poland (1972) Purple Sun (1973). W 1970 r. dołączył również do Globe Unity Orchestra Alexandra Schlippenbacha i tym samym nawiązał kontakt ze sławnymi przedstawicielami europejskiej awangardowej sceny jazzowej.

Ważna w tych latach była także współpraca z fińskim perkusistą Edwardem Vesalą. Nagrał wówczas serię płyt w ogólnym tonie free-jazzowej ballady. W latach osiemdziesiątych nadal eksperymentował z wieloma sposobami improwizacji i jeżdżąc po świecie (dosłownie! Przebywał w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Finlandii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Hiszpanii etc.) – grał swoje improwizacje na trąbce. Niektórym takie improwizacje mogą się wydawać irytujące, jednak Tomasz Stańko zachował do dziś w swej muzyce ton liryczny łagodzący ostrość dźwięku improwizowanej trąbki. W jego wykonaniu brzmi to nieco inaczej. zresztą przekonajcie się sami:

http://www.tomaszstanko.com/Tomasz_Stanko_trebacz_jazzowy_i_kompozytor.html – na jego oficjalnej stronie internetowej można przesłuchać kilku jego utworów oraz przeczytać więcej o życiu samego trębacza. Polecam również artykuły i wywiady tam zamieszczone (co prawda część z nich jest anglojęzyczna, ale warto przeczytać lub chociaż spróbować ;-)), a znajduje się to w zakładce publikacje prasowe.

Obecnie Tomasz Stańko jest organizatorem i dyrektorem festiwalu Jazzowa Jesień odbywającego się w Bielsku-Białej. Z pewnością wiele można by jeszcze o nim napisać, ale lepiej po prostu… słuchać brzmienia jego trąbki.

Autor: Joanna Redźko

poniedziałek, 28 czerwca 2010

SCORPIONS


Scorpions to heavy metalowa/hard rockowa kapela założona w 1965 roku w Hanowerze, w Niemczech. Założycielem zespołu jest Rudolf Schenker, który do dziś jest członkiem zespołu. W 1969 roku do grupy dołączył młodszy brat Schenkera Michael oraz wokalista Klaus Meine. W 1972 Scorpions wydało swoją pierwszą debiutancką płytę Lonesome Crow. Oprócz wspomnianej trójki dołączył jeszcze Lothar Heimberg grający na gitarze basowej oraz perkusista Wolfgang Dziony. Po odbyciu pierwszej trasy koncertowej zespół rozpadł się z powodu odejścia Michaela Schenkera do brytyjskiego zespołu UFO oraz powołania Rudolfa Schenkera do wojska. Po odbyciu służby Rudolf postanowił reaktywować grupę, ale w zupełnie nowym składzie. Ostatecznie Scorpions wróciło w składzie Klaus Meine(wokal), Rudolf Schenker(gitara), Uli Jon Roth(gitara), Achim Kirschning(keyboard), Jürgen Rosenthal(perkusja) oraz Francis Buchholz(gitara basowa). Nastąpiła nowa era zespołu, która w przyszłości miała przynieść mu wiele sukcesów. W 1974 roku nowe Scorpions wydało swój drugi album Fly to the Rainbow, który okazał się jeszcze lepszy niż pierwszy. Po nagraniu drugiego albumu z zespołu odszedł Achim Kirschining, a potem zmuszony do odejścia z powodu poboru do wojska został Jürgen Rosenthal. Nowym perkusistą zespołu został belg Rudy Lenners. W 1975 roku Scorpions wydało swój trzeci album In Trance, co zaowocowało nawiązaniem współpracy z niemieckim producentem Dieter Dierks. W 1976 roku zespół wydał kolejny album zatytułowany Virgin Killer. Nowy album wzbudził w wielu niezadowolenie z powodu wizerunku okładki, na której znajdowała się naga dojrzewająca dziewczyna pokryta pobitym szkłem. Wiele krajów zdjęło okładkę bądź zastąpiło nową okładką album Virgin Killer. Pomimo kontrowersji z tym związanych album sprzedał się bardzo dobrze. W roku wydania ich czwartego albumu z zespołu z powodów zdrowotnych odszedł Rudy Lenners, zastąpił go Herman Rarebell. Rok 1977 to kolejny album pt. Taken by Force. Zespół udał się na trasę koncertową do Japonii, w trakcie, której Scorpions opuścił Roth, który miał dość kontrowersji wokół zespołu. W połowie 1978 roku kapela przeprowadziła casting na nowego gitarzystę. Ostatecznie został nim Matthias Jabs. Nad nowym albumem Scorpions zaczęło pracować już w nowej wytwórni. Opuścili RCA Records i dołączyli do Mercury Records. W 1979 roku wydali swój nowy album Lovedrive. Po wydaniu płyty do zespołu wrócił Michael Schenker, który zastąpił Matthiasa Jabsa. Jednak po kilku tygodniach w trasie koncertowej z powodu problemów alkoholowych Michaela podczas pobytu we Francji zastąpił Matthias Jabs. W 1980 roku zespół wydał kolejny album zatytułowany Animal Magnetism. I ten posiadał dość kontrowersyjną okładkę, ponieważ widniała na nim klęcząca kobieta przed mężczyzną i obok niej siedział pies. Po wydaniu albumu Klaus Meine doznał problemów z gardłem i wymagał operacji strun głosowych. W 1981 roku zespół zaczął pracować nad nowym albumem. Na początku Meine zastąpił Don Dokken, ale zdążył się wykurować i wrócić do zespołu. Album Blackout został wydany w 1982 roku i okazał się najlepiej sprzedającym się dotychczasowo albumem Scorpions. Rok 1984 był jeszcze pomyślniejszy dla zespołu. Wydali album Love at First Sting, który w przeciągu paru miesięcy osiągnął status platynowej płyty. Po wydaniu albumu zespół zaprzestał chwilowo nagrywania nowych i rozpoczął trasy koncertowe. W 1988 roku wydany został kolejny album zespołu zatytułowany Savage Amusement. Scopions zmieniło swego producenta Dieter Dierks na Keith Olsen. W 1990 roku wydało nowy album Crazy World. Po wydaniu albumu zespół udał się w trasę koncertową, po której z zespołu odszedł basista Francis Buchholz. W 1993 roku kapela wydała kolejny album Face the Heat, a nowym basistą zespołu został Ralph Rieckermann. W czasie nagrywania 13 albumu zespołu Pure Instinct(1996) z zespołu odszedł perkusista Herman Rarebell. Na czas nagrywania albumu zastąpił go Curt Cress, by na stałe jego miejsce zajął później James Kottak Rok 1999, nowy album Eye II Eye, w którym zespół spróbował czegoś nowego miksując elementy popu i techno. Niestety pomysł Scorpions nie przypadł do gustu rzeszy fanów tego zespołu, dlatego w 2000 wyszedł kolejny album Moment of Glory, który miał odbudować nadszarpniętą reputację zespołu. W latach 2001-2004 zespół wydał dwa albumy Acoustica oraz Unbreakable, które przywróciły starą reputację zespołu, a szczególnie przyczynił się do tego drugi album. Kolejne lata członkowie zespołu spędzili na wydawaniu albumów z koncertów na żywo w 2007 roku wydali Humanity - Hour I. W listopadzie 2009 roku Scorpions ogłosiło nazwę swego 17-ego albumu zatytułowanego Sting in the Tail. A w Styczniu 2010 ogłosili, że ów album będzie ich ostatnim. Album został wydany 23 Marca 2010 i już pierwszego dnia w U.S.A sprzedał się w 18,5 tysiąca kopiach. W Kwietniu 2010 roku zespół został zaproszony do honorowej ceremonii odciśnięcia swych dłoni na płytach cementowych, które później umieszczono na Rock Walk w Hollywood.

Obecny skład Scorpions:

  • Klaus Meine – wokal(od 1970)
  • Rudolf Schenker – gitara(od 1965)
  • Matthias Jabs – gitara (od 1978)
  • James Kottak – perkusja (od 1996)
  • Paweł Mąciwoda - gitara basowa (od 2003)

Byli członkowie Scorpions:

  • Michael Schenker – gitara (1971-1973, 1978)
  • Lothar Heimberg – gitara basowa (1968-1972)
  • Jürgen Rosenthal – perkusja (1973-1975)
  • Rudy Lenners – perkusja (1975-1977)
  • Uli Jon Roth – gitara (1973-1978)
  • Wolfgang Dziony – perkusja (1965-1972)
  • Francis Buchholz – gitara basowa (1973-1992)
  • Herman Rarebell – perkusja (1977-1995)
  • Ralph Rieckermann – gitara basowa (1992-2003)
  • Achim Kirschning - keyboard (1973–1974)
  • Curt Cress – bębny, perkusja (1996)
  • Ken Taylor – gitara basowa (2000)
  • Ingo Powitzer – gitara basowa (2004)
  • Barry Sparks – gitara basowa (2004)

Dyskografia:

  • Lonesome Crow (1972)
  • Fly to the Rainbow (1974)
  • In Trance (1975)
  • Virgin Killer (1976)
  • Taken by Force (1977)
  • Lovedrive (1979)
  • Animal Magnetism (1980)
  • Blackout (1982)
  • Love at First Sting (1984)
  • Savage Amusement (1988)
  • Crazy World (1990)
  • Face the Heat (1993)
  • Pure Instinct (1996)
  • Eye II Eye (1999)
  • Unbreakable (2004)
  • Humanity: Hour I (2007)
  • Sting in the Tail (2010)

Muzyka:

http://www.youtube.com/watch?v=FtO3FxLaqhU

http://www.youtube.com/watch?v=1UUYjd2rjsE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=8lyZA9Pzr4U&feature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=jFu6VH2tYFA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=L_GzAw2eRo4&feature=related

Bibliografia:

Wolfgang Amadeusz Mozart


                        
 Wolfgang Amadeusz Mozart urodził się 27 stycznia 1756 roku w ówczesnej stolicy Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego – Salzburgu, jako siódme dziecko Leopolda i Anny Marii z domu Pertl. Jego ojciec był dość znanym kompozytorem i pedagogiem. Choć Wolfgang miał liczne rodzeństwo, przy życiu pozostali tylko on i jego starsza siostra Marianna zwana pieszczotliwie Nannerl, ponieważ reszta rodzeństwa zmarła w wieku niemowlęcym. Kompozytor, scenicznie używał głównie dwóch imion, choć na chrzcie nadano mu imiona: Joannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus. Jan Chryzostom nadano mu po patronie dnia urodzin kompozytora, Janie Chryzostomie,  Wolfgang na pamiątkę dziadka ze strony matki, zaś Teofil ku czci ojca chrzestnego. Mozart wcześnie okazał się cudownym dzieckiem. Już w 1762 roku podróżował wraz z ojcem i siostrą po Europie grając koncerty na klawesynie. Zapewne te podróże i poznanie różnych gatunków muzycznych przez młodego Wolfganga ukształtowały wrażliwość muzyczną przyszłego geniusza muzycznego. Decydujący wpływ na przyszły rozwój Mozarta miała jego znajomość z najmłodszym z synów Jana Sebastiana Bacha, Janem Chrystianem. W 1764 roku, Mozart zagrał na Wersalu dla Ludwika XV i w pałacu Buckingham dla Jerzego III. W tym samym roku w Paryżu zostają opublikowane dwie sonaty młodego kompozytora. Już w 1769 roku został koncertmistrzem kapeli arcybiskupiej. W tym samym roku skomponował symfonię na skrzypce, altówkę i orkiestrę. Rok 1780 przyniósł zamówienie dla teatru dworskiego Monachium na operę Idomeneo, król Krety, na podstawie libretta Abb Veresco. Po sukcesie opery, Mozart dążył do coraz większej popularności, jednak przeszkodą była posada koncertmistrza kapeli arcybiskupa w Salzburgu. Nieporozumienia między kompozytorem i arcybiskupem doprowadziły do zwolnienia Mozarta z tej funkcji. Wówczas Mozart wyruszył do Wiednia, gdzie w 1782 roku skomponował pierwsza operę wiedeńską Uprowadzenie z seraju, która również przyniosła mu dużą popularność. W tym samym roku Wolfgang Amadeusz Mozart ożenił się ze śpiewaczką, Konstancją Weber, z którą miał szóstkę dzieci, jednak przeżyła jedynie dwójka. Talent kompozytora i błyskotliwość stylu zaowocowały w 1786 roku nową operą komiczną -  Wesele Figara.  Opera wkrótce po jej ukazaniu się okazała się wielkim sukcesem.  W 1787 roku, Mozart otrzymał z Pragi zlecenie na skomponowanie opery Don Giovanni, którą sam kompozytor określał jako tzw. dramma giocoso, gdzie krzyżują się wątki komiczne z tragicznymi. Trzy lata później, w 1790 roku powstała jeszcze jedna wielka opera – Cosi fan tutte, oparta na cynicznej i nieco nieprawdopodobnej historii kobiecej niestałości. Wszystkie trzy opery powstały według libretta Lorenza de Ponte. Kolejnym wielkim sukcesem okazało się dzieło Czarodziejski flet, skomponowane w 1791 roku. Była to opera w języku niemieckim z cechami komedii i dramatu. Mozart uczynił ten utwór alegorią walki dobra i zła. 
               Oprócz oper, Mozart stworzył niezliczoną ilość symfonii. Najpopularniejsze z nich to: D-dur Symfonia Haffnerowska, D-dur Symfonia Prask oraz Symfonia Jowiszowa. Wczesne symfonie Mozarta mają charakter serenad, jedną z nich jest Eine kleine Nachtmusik, napisana w  1787 roku.
Charakterystyczne dla twórczości Mozarta są również jego koncerty instrumentalne.  Większość z nich to koncerty fortepianowe, najsłynniejsze spośród nich to  A-dur, 1786, c-moll, 1786, D-dur zwany Koronacyjnym, a także koncerty na 2 i na 3 fortepiany z orkiestrą. Część obejmuje koncert skrzypcowe, m. in. D-dur i A-dur oraz na flet i harfę. Popularny był również koncert fagotowy, cztery koncerty na róg i koncert klarnetowy.
Na muzykę kameralną Mozarta składa się 26 kwartetów smyczkowych z fenomenalnymi Divertimenti KV 136, 137, 138 i 6 kwintetów smyczkowych. Cykl trzyczęściowych tzw. Kwartetów Mediolańskich (KV 80 i KV 155-160) jest o tyle interesujący, że utwory te mogą być uznane za prekursorskie w stosunku do późniejszych bardziej rozbudowanych kwartetów smyczkowych. Wśród rozbudowanych stylistycznie kwartetów smyczkowych są m. in. Kwartety Wiedeńskie skomponowane w 1773 roku. Mozart powrócił do kwartetu w 1780 roku. W latach 1782 – 1785 kompozytor ukończył 6 kwartetów, które uważa się za najlepsze gatunkowo, zaś dedykowane były innemu kompozytorowi – Józefowi Haydnowi. Ostatnie cztery kwartety, Kwartety Pruskie (KV 499, 575, 589, 590), napisane najprawdopodobniej dla króla Prus Fryderyka Wilhelma II są cenione za śpiewny charakter partii wiolonczeli.
Oprócz tego w latach 1767 – 1780, Mozart tworzył również muzykę sakralną, głównie kompozycje wokalne choć występuje również muzyka instrumentalna. Przykładem jest 17 sonat kościelnych na skrzypce, kontrabas i organy. Kompozycje sakralne obejmują 19 mszy, wśród nich jest m.in. Msza Koronacyjna oraz niedokończona Wielka Msza c-moll. Ostatnie wiekie dzieło Mozarta to Requiem d-moll, napisane w 1791, po 8-letniej przerwie, gdy w ogóle nie komponował mszy, a ukończone przez Franza Xavera Süssmayra po śmierci Mozarta. To najbardziej ujmujący utwór, napisany na zlecenie pewnego arystokraty, który zamierzał zaprezentować go jako własną kompozycję – i tak też początkowo czynił.
Mozart spędził ostatnie lata swojego życia w Wiedniu przy Domgasse 5, w pobliżu katedry Św. Szczepana. Przez wiele lat nie wiedziano, co było przyczyną śmierci kompozytora, tradycja romantyczna zaś stworzyła wokół tego faktu wiele fantastycznych legend. Wiadomo, iż cierpiał na gorączkę reumatyczną, zaś za bezpośrednią przyczynę śmierci uznaje się upust krwi dokonany przez medyka na dwie godziny przed śmiercią Mozarta. Powszechnie uważa się, że Mozart zmarł w nędzy i zapomnieniu, pochowany w grobie dla ubogich. W rzeczywistości, choć jego twórczość nie była już tak modna w Wiedniu, nadal otrzymywał znaczące przychody szczególnie z Pragi. Mozart został
pochowany w grobie trzeciej klasy tak jak większość mieszkańców Wiednia.

Wybrane utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta:






Fragment filmu Milosa Formana Amadeusz z utworem pochodzącym z opery Uprowadzenie z seraju   http://www.youtube.com/watch?v=1uaLaFNzwgc&feature=related



Bibliografia:
Gwizdalanka D., Mozart, klasyk zagadkowy [w:] Historia Muzyki 2, Kraków 2006.
Jarociński S., Mozart, Kraków 1972.
Mianowski J., Afekt w operach Mozarta i Rossiniego, Poznań 2004.


Autorka: Olga Gryko

czwartek, 24 czerwca 2010

Nirvana


Nirvana to amerykański zespół rockowy, założony przez wokalistę i gitarzystę Kurta Cobaina i basistę Krista Novoselica w Aberdeen w stanie Waszyngton w 1987.

W 1985 roku Kurt Cobain i Kirst Novoselic - dwaj mieszkańcy małego miasteczka Aberdeen - spotkali się i postanowili założyć zespół. Cobain grał na perkusji, Novoselic na gitarze, dołączył też do nich basista Steve Newman i powstała grupa Ed Ted And Fred. Niestety Newman stracił palec u ręki, więc musiał zrezygnować z grania. Kurt i Kirst zostali duetem... nierozerwanym aż do końca. Z czasem Kurt zaczął grać na gitarze i śpiewać, a Kirst przesiadł się na gitarę basową. Zawsze towarzyszyli im perkusiści, którzy zmieniali się jak w kalejdoskopie, podobnie jak nazwy zespołów, które wybierane były chyba zależnie od humoru - Sellout, Throad Oyster, Pen Cap Chew, Windowspace, Fecal Matter...

Początki nie były łatwe, przynajmniej nie wtedy i nie tam - w Aberdeen. Jak powiedział Novoselic: "Ludzie dreptają tam w miejscu i kompletnie nie wiedzą, co dzieje się na świecie czy w życiu. A nas uznawano za wyznawców szatana. Ludzie ostrzegali się nawzajem przed nami, nikt nie chciał się z nami spotykać. Ale w sumie nikt nam nie przeszkadzał." Aż w końcu, chyba po tym, jak na jeden z koncertów nie przyszedł ani jeden widz, panowie postanowili przenieść się w bardziej cywilizowane miejsce. A że 100 km dalej znajdowało się Seattle, które było siedzibą wypływających zespołów, wybrali właśnie je.

Potem też nie było łatwo i mimo tego, że 23.01.1988 wydali pierwszą oficjalną taśmę demo wraz z wypróbowanym perkusistą - Dale'em Crovera'em. Nie byłoby tej taśmy, gdyby nie Jack Endino, który udostępnił swoje studio nagraniowe i zarejestrował 10 nagranych piosenek na ośmiośladowym magnetofonie. Cobain osobiście wysłał ją do kilkudziesięciu największych niezależnych wytwórni, ale nigdy nie dostał odpowiedzi.

Nie zrazili się jednak i zaczęli koncertować w małych klubach dla 100-200 osób. Tymczasem Endino wysłał taśmę demo do zaprzyjaźnionego Jonathana Ponemana - szefa lokalnej wytwórni płytowej o nazwie Sub Pop. Temu bardzo spodobał się przerażający głos Cobaina i świetna gra kapeli. Postanowił umówić się z liderem grupy w jakiejś kafejce. Na spotkaniu zaproponował wydanie singla dla Sub Pop. Zmieniona musiała zostać jednak nazwa zespołu, ze względu na niecenzuralność poprzednich. I tak powstała niezmieniona już nigdy nazwa Nirvana.

Mniej-więcej wtedy Kurtowi dokuczać zaczął bół żołądka, który - jak stwierdzili lekarze - miał podłoże czysto emocjonalne. Niestety wtedy medycyna nie potrafiła jeszcze skutecznie uśmierzyć tej choroby, więc na początku Cobain uśmierzał ból po prostu poprzez sen. Pare lat później, gdy bóle jeszcze się nasiliły, znalazł inne lekarstwo - heroinę.

Grupa podpisała kontrakt z wytwórnią Sub Pop i w związku z tym potrzebowała na stałe jakiegoś perkusity. W końcu pałkerem został Chad Channing, który nosił ksywę "włóczęga", bo jak sam mówił - zmieniał miejsce zamieszkania prawie 100 razy. Podobnie jak reszta zespołu miał kompletnie punkową naturę, więc pasował do nich.

Jakieś pół roku później Nirvana weszła do studia i nagrała 4 piosenki. Na singla wybrano dwie z nich - "Love Buzz" i "Big Cheese". Zespół grał wtedy bardzo ciężką muzykę - metaliczne riffy, pulsujący bass, dynamiczna, pełna mocy perkusja, prawie zero melodii. Płyta została wydana w październiku 1988 w bardzo małym nakładzie (dzisiaj egzemplarz kosztuje ok. 700 dolarów). Nakład był tak mały, gdyż konkurencja w wytwórni była duża - m.in. Tad oraz zespół Mudhoney, którego punkowy longplay zdobył wielką sławę.


Już w grudniu 1988 roku Nirvana zaczęła pracować nad swoim longplayem. Praca szła błyskawicznie i album został wydany w czerwcu 1989 roku. Co ciekawe koszt jego nagrania wynosił zaledwie 607 dolarów, a jak mówi Novoselic: "W sumie nagrywaliśmy 3 dni". Płyta zatytułowana Bleach zawierała 12 utworów, w tym dwa nagrane wcześniej, które nie znalazły się na singlu. Płyta podobnie jak singiel była utrzymana w stylu ostrego hard rocku, chociaż zawierała również bardziej popowe kawałki, jak "About The Girl" i "Sifting". Wszechobecne były powtarzające się riffy, które stały się wręcz symbolem Nirvany.

Rok 1990 obfitował w koncerty. W marcu muzycy rozpoczęli przymiarki do kolejnego albumu i już trzy miesiące później mieli gotowe 7 utworów ("In Bloom", "Lithium", "Pay To Play", "Polly", "Imodium", "Dive", "Sappy"), które trafiły na kolejną taśmę demo rozesłaną ponownie do największych wytwórni. Pod koniec roku w zespole nie działo się dobrze, Novoselic ostrzygł się na łyso, czym nieźle zdenerwował Cobaina, odszedł Channing, który stwierdził, że nie pasuje do grupy. Nowym perkusistą został w końcu David Eric Grohl.

4 stycznia 1991 roku Nirvana podpisała kontrakt z wytwórnią Geffen Records. Jeszcze w tym samym miesiącu w Kalifornii zespół znowu pracował nad drugim longplayem. Pracę ukończono w maju. Płyta nazwana "Nevermind" prezentowała szczyt twórczych możliwości Cobaina, który w jednej minucie gra wręcz beatlesowskie melodie, a w drugiej przechodzi na przerażające krzyki zdesperowanego człowieka. Wszystko na tle buntowniczej perkusji i bassu oraz ciągle powtarzających się riffów gitarowych. Szacowany nakład 48 tys. egzemplarzy rozszedł się w... dwa dni. Jakiś czas później, dzięki popularności wydanemu wraz z płytą singla - "Smells Like Teen Spirit", "Nevermind" sprzedał się w ponad 3 mln. egzemplarzy, a Nirvana z nieznanego zespołu stała się znana na całym świecie - była na okładkach gazet, występowała w telewizji, bilety na koncerty rozchodziły się w błyskawicznym tępie, a sam lider Guns And Roses, chcący dostać się za kulisy, spotkał się z odmową. Album kupowano średnio 150 razy na minutę, był na pierwszych miejscach billboardow, zdetronizował nawet płytę "Dangerous" Michaela Jacksona. Był to też czas wielu koncertów. Na jednych z nich Cobain poznał miłość swojego życia - Courtney Love. Związek ten był bardzo rozdmuchiwany przez prasę, plotki i krytyczne artykuły zrobiły z niego wręcz mydlaną operę.

Sukces "Nevermind" dał się we znaki muzykom - Kurt zaczął brać heroinę, przeszedł dwie kuracje odwykowe i załamanie nerwowe, Novoselic zaczął pić, a Grohl upodobał sobie przyjemności cielesne. Podczas trwającej ponad rok trasy koncertowej promującej album, Kurt i Coutney pobrali się na Hawajach. Niedługo potem, w sierpniu 1992 roku na świat przyszła Frances Bean Cobain. Prasa szybko zaczęła drukować artykuły z tytułami, jak ten "Dziecko gwiazd rocka urodziło się na głodzie". Chociaż faktem jest, ze Courtney nie oszczędzała się w ciąży. Potwierdza to zarejestrowana rozmowa, z której można się dowiedzieć, że Courtney brała heroinę nawet w zaawansowanej ciąży. Tak czy siak Frances okazała się normalnym, wesołym dzieckiem.

Kolejne miesiące to małe koncerty, wywiady, kontrowersyjne sytuacje... Dodatkowo Kurt skarżył się na nasilenie bólu żołądka. W studiu Jacka Endino nagrano jednak parę utworów, które po przeróbkach znalazły się na trzeciej płycie zespołu - "In Utero".

Jednak jeszcze w grudniu 1992 roku ukazała się płyta zespołu zatytułowana "Incesticide". Była to składanka, która zawierała utwory, które nie znalazły się na żadnej innej płycie.


Trudny i bardzo burzliwy 1992 rok zakończył się. Nowy - 1993 rozpoczął się bardzo szczęśliwie - Nirvana dała koncert wraz z m.in. Red Hot Chili Peppers, Alice In Chains i L7 w wielkim festiwalu rockowym "Hollywood Rock Festival". Niedługo potem wraz z zespołem The Jesus Lizard wydano singiel, a w lutym przystąpiono do pracy nad "In Utero". Całość nagrano w dwa tygodnie w studiu Pachydrem Recording Studios w stanie Minnesota.

Jednak już niedługo potem zaczęły się problemy. 2 maja Cobain przedawkował heroinę, 4 czerwca został aresztowany za pobicie żony i nielegalne posiadanie broni. Wypuszczono go po zapłaceniu 950 dolarów kaucji. 23 lipca Kurt znowu przedawkował narkotyki, tym razem w hotelu w Nowym Jorku. Jego bliscy twierdzili, że nie zdawał sobie sprawy z tego, że jest uzależniony. Heroina miała mu pomagać na ból żołądka i tzw. kliniczną depresję. Jak mówił jego menedżer Danny Goldberg "Kurt potrafil w ciągu zaledwie kilku minut z radosnego i uśmiechniętego człowieka przeobrazić się w humorzastego i niedostępnego odludka. Był chodzącą bombą zegarową i nikt nie mógł nic na to poradzić".Na trasę koncertową po USA wynajęto drugiego gitarzystę - Pata Smeara.13 września wydano "In Utero". W ostatniej chwili wycofano z niego utwór "I Hate Myself And I Want To Die". Niektóre sklepy nie zgodziły się na jego sprzedaż ze względu na fotomontarz znajdujący się na tylnej części okładki. Jednak przez fanów i krytyków płyta została uznana za dobrą kontynuację "Neverminda".Pod koniec roku wydano jeszcze jedną składankę, oraz nagrano akustyczny dwugodzinny koncert dla programu "Unplugged" MTV. 

Rok 1994 rozpoczął się od zapowiedzi Kurta, że kolejna płyta nie będzie podobna do trzech poprzednich. "Mam naprawdę dobry pomysł na to, jak będzie wyglądał nasz następny album - będzie eteryczny, akustyczny, jak ostatnia płyta R.E.M." - mówił. Jednak już 8 stycznia odbył się ostatni koncert. 3 marca Kurt próbował popełnić samobójstwo, jednak w porę uratowała go Courtney. Cała sprawa została jednak utajona, jako oficjalną wersję podano przedawkowanie tabletek na grypę zmieszanych z szampanem. Stosunki w Nirvanie były złe - Cobain nie odzywał się do Grohla, a Novoselic chciał stworzyć własny zespół. 16 marca Cobain zamknął się w łazience i groził, że się zabije, jednak wszystko skończyło się dobrze, przynajmniej na pewien czas, bo już następnego dnia nie było go w domu. 5 kwietnia w domu w Seattle zamknął się w pokoju, napisał list pożegnalny, zarzył heroinę i odebrał sobie życie strzałem ze strzelby w twarz. Miał 27 lat. Tyle samo, co Jim Morrison, Jimi Hendrix i Janis Joplin w chwili śmierci.

Muzycy:

Ostatni skład:

Kurt Cobain – śpiew, gitara (1987–1994)
Krist Novoselic – gitara basowa (1987–1994)
Dave Grohl – perkusja, wokal wspierający (1990–1994)

Byli członkowie:

Aaron Burckhard – perkusja (1987–1988)
Dale Crover – perkusja (1988, 1990)
Dave Foster – perkusja (1988)
Chad Channing – perkusja (1988–1990)
Jason Everman – gitara (1989)
Dan Peters – perkusja (1990)

Muzycy sesyjni:

Pat Smear – gitara, wokal wspierający (1993–1994)
Lori Goldston – wiolonczela (1993–1994)
Melora Creager – wiolonczela (1994)


Dyskografia:

1989 Bleach
1991 Nevermind
1993 In Utero

Minialbumy i kompilacje:

1989 Blew (EP)
1992 Hormoaning (EP)
1992 Nevermind: It's an Interview
1992 Incesticide
1995 Singles (box)
2002 Nirvana
2004 With the Lights Out (box)
2005 Sliver - The Best of the Box

Albumy koncertowe:

1994 MTV Unplugged in New York
1996 From the Muddy Banks of the Wishkah
2009 Live at Reading

Wideografia:

1992 1991: The Year Punk Broke (VHS)
1994 Live! Tonight! Sold Out!! (VHS)
1997 Hype! (VHS)
2004 With the Lights Out (DVD)
2005 Classic Albums - Nirvana - Nevermind (DVD)
2006 Live! Tonight! Sold Out!! (DVD)
2007 MTV Unplugged in New York (DVD)
2009 Live at Reading (DVD)

Bibliografia:

http://muzzo.pl/grupa/nirvana,7230

http://nirvanabynesquik.webpark.pl/

http://www.nirvanka.terramail.pl/historia.html

http://www.ready.virtualis.pl/arch/20/online/dane/muzyka_2.htm

http://nirvanacgn.w.interia.pl/historia.html

http://www.cesarica.net/pl/t6238/nirvana-povijest-sastava-diskografija-popis-pjesama-slike/

http://pl.wikipedia.org/wiki/Nirvana

http://en.wikipedia.org/wiki/Nirvana_(band)

http://www.nirvana-music.com/nirvana-pictures

wtorek, 22 czerwca 2010

Aleksander Wasiljewicz Aleksandrow (1883-1946)

Urodzony we wsi Płachin (obwód riazański) 1 kwietnia 1883 roku w rodzinie chłopskiej, zmarł natomiast 8 lipca 1946 roku w Berlinie.
Od małego lubił śpiewać rosyjskie pieśni ludowe i religijne. Posiadał doskonale brzmiący alt, dzięki czemu był często zapraszany do śpiewania w chórze kościelnym.
Sytuacja chłopca uległa zmianie, gdy talent jego został dostrzeżony przez jednego z solistów chóru kościelnego w Petersburgu. Rodzice Aleksandra długo nie opierali się namowom i posłali syna na studia muzyczne do stolicy.
W 1892 roku Aleksander został chórzystą w katedrze w Kazaniu. W 1900 roku za swoje osiągnięcia dostaje tytuł regenta. W tym samym roku również pomyślnie zdaje egzaminy wstępne do Konserwatorium w Sankt Petersburgu. Z powodu kłopotów ze zdrowiem Aleksander musiał przerwać studia i przenieść się do Bołogoje, gdzie pracował jako regent chóru katedry i nauczyciel muzyki w szkołach technicznych. W 1904 roku poślubił Ksenie Mrozową, z którą miał jednego syna, Borysa, który stał się kontynuatorem wspaniałej twórczości ojca.

Rodzina Aleksandra.
Dolny rząd od lewej: Aleksandr Wasiljewicz Aleksandrow, najstarszy syn Borys, środkowa syn, Vladimir.
Górnym rzędzie, od lewej do prawej: żona Aleksander Wasiljewicz - Xenia Pawłowna, żona Borysa - Olga, najmłodszy syn Aleksander Wasiljewicz - Alexander (zm. w 1942).

W 1908 roku rozpoczyna studia w konserwatorium moskiewskim, które kończy pięć lat później z dwoma specjalnościami: kompozycja i śpiew, za które otrzymał duży srebrny medal. Kilka miesięcy po rewolucji październikowej został zaproszony do nauczania w Konserwatorium moskiewskim, gdzie w 1922 roku dorobił się tytułu profesora.
W latach 1918-1922 Aleksander zostaje regentem w katedrze Chrystusa Zbawiciela. Także od 1918 roku pracował w Konserwatorium Moskiewskim, gdzie 4 lata później zdobył stopień profesora.
Do tej pory największymi dziełami Aleksandrowa był : poemat Chrystus Zmartwychwstał, poemat symfoniczny Death and Life, czy opera Rusałka.
W wieku 45 lat Aleksander dostał propozycje poprowadzenia Zespołu Domu Armii Czerwonej. Pierwszy występ zespołu miał miejsce 12 października 1928 roku w Centralnym Domu Armii Czerwonej, a jednym z widzów był sam Józef Stalin. Pierwotnie w skład zespołu wchodziło tylko 12 artystów: oktet wokalny, dwóch tancerzy i dwóch muzyków.

Pierwotny skład Zespołu Domu Armii Czerwonej

Przez pierwsze 5 lat Aleksander wraz z zespołem odwiedził Daleki Wschód (dwukrotnie), Azje Środkową, Flotę Bałtycką, Ural, Ukrainę, Północny Kaukaz i Kaukaski Okręg Wojskowy występując dla żołnierzy, marynarzy, a także dla robotników. Łącznie Zespół Domu Armii Czerwonej pokonał około 160 000 km, zaskarbiając sobie uznanie blisko 25mln widzów.
W 1933 roku odbył się pierwszy występ chóru przed przywództwem kraju, po którym Aleksandrow dostał tytuł Honorowego Artysty ZSRR. W tym czasie nastąpił wzrost ilościowy składu zespołu, który już w 1935 roku liczył 135 osób. Aleksander od tego momentu za cel główny postawił sobie zwiększenie potencjału zespołu, rozszerzając jego repertuar o opery oraz większą liczbę chórów. Ciągle zachowywany był ludowy, patriotyczny oraz klasyczny charakter muzyki.
26 listopada 1935 roku Zespół Pieśni i Tańca Armii Czerwonej decyzją Komitetu Wykonawczego za wybitne osiągnięcia został odznaczony orderem Czerwonej Gwiazdy. Aleksander Aleksandrow także został odznaczony orderem Czerwonej Gwiazdy, oraz został mianowany dyrektorem artystycznym zespołu.
W 1937 roku chór po raz pierwszy wyjechał za granicę, aby reprezentować sztukę sowiecką na Wystawie Światowej w Paryżu. Jego występy we Francji spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem - chór odniósł ogromny sukces, zdobywając Grand Prix wystawy. Podobnie dużym sukcesem okazała się podróż do Czechosłowacji.
W 1938 roku zespół odbył podróż prawie 6-scio miesięczną po Dalekim Wschodzie, która była głównie skierowana do uczestników walk w pobliżu jeziora Hassan.
W styczniu 1939 roku Aleksandrow został odznaczony Orderem Czerwonego Sztandaru Pracy. W tym samym roku Aleksander tworzy hymn partii bolszewickiej, który później stanie się prototypem do hymnu ZSRR.
W 1940 roku A.W.Aleksandrow otrzymuje stopień doktora sztuki, oraz zostaje dziekanem Wydziału Chóru Konserwatorium Moskiewskiego.
Podczas Wielkiej Wojny Ojczyźnianej Aleksandrow tworzy dzieła, które pokazywały prawdziwy obraz klęsk, oraz zapowiadały próby przez, które będzie musiał przejść naród rosyjski. Utwór Święta Wojna, dawał ogromny impuls moralny do walki z wrogiem. Aleksander wraz z zespołem podróżował podczas wojny m.in. w 1941 roku dodawał otuchy rodakom na froncie północno-zachodnim, a w 1944 roku na froncie karelskim.
W 1942 roku tworzy między innymi kolejny wielki utwór Soviet Army Song. Jesienią ciężko pracuje nad stworzeniem hymnu sowieckiego, którego muzyka po raz pierwszy została zaprezentowana w styczniu 1944 roku.
W lipcu 1943 roku A.W.Aleksandrow obchodził swoje 60 urodziny, oraz 40 rocznice pracy twórczej. Z tej okazji został odznaczony Orderem Lenina, oraz otrzymał awans do stopnia generała-majora.
Na początku 1945 roku Zespół Pieśni i Tańca Armii Czerwonej koncertował w Finlandii, który okazał się kolejnym sukcesem. Po powrocie ze Skandynawii Aleksander dowiedział się o poważnej chorobie serca, z której powodu zostało mu kilka miesięcy życia. Ostatnią trasę koncertową odbył w 1946 roku w Czechosłowacji i w Polsce. W uznaniu wielkich osiągnięć Aleksandrowa w umacnianiu przyjaźni między oboma narodami rząd Czechosłowacji przyznał mu Order Białego Lwa.

Koncert w Czechosłowacji (1946r.)

28 czerwca 1946 roku po raz drugi Aleksander Wasiljewicz Aleksandrow został uhonorowany nagrodą Stalina pierwszego stopnia. 8 lipca umiera nagle na zawał serca.
W latach 1946-1987 zespołem kierował Borys Aleksandrow. Nie tylko podtrzymywał on najlepsze tradycje wypracowane przez chór w czasach, kiedy chórowi przewodził jego ojciec, ale także rozwijał możliwości chóru osiągając granice perfekcji. Jego działalność została dostrzeżona przez władze kraju i wielokrotnie nagradzany był wieloma wysokimi odznaczeniami państwowymi. Podczas ostatniej podróży w 1998 roku zespól składał się z około 200 osób: sekcji chóru męskiego, mieszanej grupy tanecznej oraz orkiestry. Wielu spośród tych żołnierzy-artystów miało specjalistyczne wykształcenie muzyczne i choreograficzne.
Obecnie chórem kieruje J.B.Uchow oraz chórmistrze: I.I.Tupikow oraz S.A.Sokołow. Zespół uznawany jest za jeden z najlepszych chórów męskich na całym świecie. Niecodzienne połączenie harmonijności i czystości brzmienia akademickiego zespołu z emocjonalnością i bezpośredniością związanymi z muzyka ludową na długo pozostaje w pamięci słuchaczy, a różnorodność brzmienia przezeń prezentowana nie ma sobie równych. W repertuarze chóru znajduje się ponad 2 tysiące utworów: od piosenek żołnierskich przez pieśni narodowe, pieśni ludowe, przez muzykę sakralną po utwory kompozytorów rosyjskich i światowych, a także arcydzieła światowej muzyki popularnej.

Aleksander Wasiljewicz Aleksandrow zostawił ślad w historii zarówno krajowej jak i światowej muzyki na stałe. Jego muzyka ciągle cieszy się dużą popularnością nie tylko w Rosji. Od 1971r. jest przyznawany co rocznie złoty medal imienia A. Aleksandrowa dla kompozytorów za tworzenie muzyki patriotycznej i wojskowej.
Pierwszy złoty medal dostał następca Aleksandra, jego syn Borys.
W 2003 roku w związku ze 120 rocznicą urodzin w miejscowości Płachin postawiono popiersie wielkiego kompozytora rosyjskiego.
7 października 2005 roku została otwarta sala koncertowa Aleksander, oraz Muzeum Akademickiego Zespołu Armii Czerwonej i rodziny Aleksandrowa.


Bibliografia:
http://www.sovmusic.ru/person.php?idperson=27
http://ensemble-aleksandrova.ru/history/istoriyaavaleksandrov/
http://www.chor-alexandrowa.pl/
http://www.geraldika.org/07_2008_05.htm


autor: Artur Radziszewski


poniedziałek, 21 czerwca 2010

Katatonia




Katatonia

Katatonia to szwedzki zespół metalowy, będący jednym z pionierów drugiej fali doom metalu, razem z My Dying Bride, Anathema i Paradise Lost. Zespół został założony w 1991 roku w Sztokholmie przez dwójkę przyjaciół, Jonasa i Andersa. Grając początkowo death-doom metal, w skutek problemów zdrowotnych wokalisty, muzycy zmienili nieco styl, kierując się w stronę spokojnego rocka, a następnie metalu progresywnego o depresyjnym wydźwięku. Karierę zespołu można podzielić na 3 etapy: podczas pierwszego ich muzyka brzmiała jak doom metal połączony z black metalem, aby w drugim zastąpić black metal, death metalem. Aktualnie zespół tworzy muzykę określaną jako depresyjny rock.


Muzykę Katatonii umieszcza się najczęściej w nurcie doom, gothic i death metalu
Zespół w swojej twórczości porusza problematykę takich tematów jak osamotnienie, izolacja, niemożność odnalezienia się w społeczeństwie, depresji, śmierci, czy przestępczości.. Muzyka Katatonii, często pełna mroku, melancholii i smutku, tworzy specyficzny i undergroundowy klimat. Wśród fanów i krytyków, ceniona jest za dojrzałość, kreatywność i walor kompozycyjny.

Albumy wydane przez Katatonie utrzymane są w przygnębiającej kolorystyce. Grupa najczęściej stosuje zestawienia czerni z czerwienią i czerni z niebieskim. Tylko na pierwszej okładce znajdują się członkowie grupy, na większości okładek znajduje się samotny człowiek, który pasuje do melancholijnego klimatu płyt.
Katatonia jest typowym zespołem koncertowym (np. w tym roku dała 28 koncertów w marcu), często też gra na festiwalach metalowych :

UK’s Sonisphere festival

Metaltown in Gothenburg

rock am ring & rock

Eindhoven Metal Meeting

Metal Hammer Festival


Zespół wielokrotnie koncertował w Polsce, do składanki koncertowej „The Black Sessions” wydanej w roku 2005 dołączane jest DVD z koncertu w Krakowie.


„Dance of December Souls”– Debiutancki pełnogrający krążek Katatonii zapewnił jej rozpoznawalność i uznanie u krytyków muzycznych i fanów metalu. Grupa z miejsca została postawiona w jednym szeregu z My Dying Bride, Anathema i Paradise Lost, uznanymi przedstawicielami doom metalu.

Krążek został uznany za kamień milowy w dziejach doom metalu. Grupa była jednym z producentów płyty. W muzyce wyraźnie słychać melancholijne i melodyjne brzmienie.


W 1995 roku grupa powróciła do studia Unisound by nagrać mini album „For Funerals to Come” z takimi piosenkami jak „Black Erotica” i „Love of the Swan”. Po wydaniu mini albumu zespół zaskoczył wszystkich fanów wycofując się ze sceny muzycznej na kolejny rok, co wiązało się z problemami ze skompletowaniem stałego składu zespołu, niezbędnego do nagrywania płyt i grania koncertów. W tym czasie założyciele Katatonii pracowali nad innymi projektami muzycznymi: Renkse pracował nad projektem October Tide, a Nyström nad Diabolical Masquerade and Bewitched.


W 1006 roku przyjaciele powrócili do studia nagraniowego z nowym członkiem zespołu Fred Norrmanem, byłym gitarzystą October Tide. Grupa powróciła do studia nagraniowego pełna pomysłów i wizji, nie miała jednak napisanych utworów . Po 2 tygodniach sesji nagraniowych wypuściła krążek „Brave Murder Day”, który potwierdził, że nowy sposób pracy się opłacił. Na tej płycie oprócz wokalu Renksa słychać Mikael Åkerfeldt z zespółu Opeth, co wiązało się z faktem problemów Renksa z głosem, który nie mógł growllować, poprosił więc o zastępstwo w niektórych partiach. Wszystkie utwory z tej płyty napisał Renkse. Ta płyta świetnie uchwyca styl Katatonii: emocjonalność, prostotę i bezpośredniość, zachowując jednak jej mroczną stronę. Na tej płycie Katatonia jakby na nowo odnalazła swój styl, powszechnie uważa się, że album ten miał wpływ na wiele zespołów metalowych.

Po udanej trasie koncertowej w Europie zespół w 1997 roku miał wiele pomysłów na nowe płyty, a z powodu zamknięcia ich starej wytwórni panowie przenieśli się do Sunlight Studio w Sztokholmie. Pobyt w nowym studiu i eksperymenty muzyczne zaowocowały wydaniem w 1997 mini albumu Sounds of Decay", na którym ponownie można usłyszeć Mikael Åkerfeldta w partiach growllowych.


Grupa, pełna pomysłów, nie czekała długo z powrotem do studia nagraniowego, do którego wrócili już w drugiej połowie 1997roku, by pracować nad albumem „Discouraged Ones”. W przeciwieństwie do wcześniejszych płyt na tej nie słychać już przesterowanych dźwięków gitar i skrzekliwego wokalu, które to wcześniej dominowały, lecz spokojny, melodyjny śpiew Renksa, który będzie juzżtowarzyszył wszystkim późniejszym płytom zespołu. Odejście od starego stylu było ryzykowne, ale opłaciło się zespołowi. Gotycki klimat został zastąpiony bardziej współczesnymi tematami jak poczucie straty i towarzysząca jej rozpacz. Na tej płycie po raz kolejny pojawia się gościnnie Mikael Åkerfeldta z Opethu.



Peaceville Records to wytwórnia, która śledziła karierę Katatonii od początków ich działalność, jednak to płyta„Discouraged Ones” sprawiła, że wytwórnia postanowiła wziąć pod swoje skrzydła zespół i zaoferować im długoterminowy kontrakt, przewidujący wydanie 5 płyt. Grupa w 1999 weszła do studia by nagrać swój czwarty album „Tonight's Decision”. Na albumie już tradycyjnie pojawia się Mikael Åkerfeldt z Opethu. Wytwórnia Peaceville Records, widząc popularność Katatonii, dała im szansę większego zaistnienia i pozwoliła im otwierać skandynawskie koncerty legendarnego już Paradise Lost. Do Katatonii w tym roku dołączyli dwaj muzycy: Fredrik "North" Norrman na gitarze rytmicznej i perkusista Daniel Liljekvist. W 2002 roku ukazała się reedycja albumu z 2 dodatkowymi utworamiNo Devotion” i „Fractured".



Po pracowitym 2000 roku, podczas którego Katatonia koncertowała między innymi w Polsce i USA wraz z zespołem Opeth, na początku następnego roku wydany został kolejny album „Last Fair Deal Gone Down”. Na albumie tym grupa świetnie ukazuje emocje poprzez zestawianie ich ze sprzecznymi, wykorzystuje światło i mrok aby opisać ludzką duszę. Renkse na tej płycie pokazał swoje duże możliwości wokalne i to właśnie jego wokal sprawia, że słuchacz wierzy w prawdziwość emocji, opisywanych w tekstach zespołu. W 2004 roku ukazała się reedycja albumu zawierająca trzy dodatkowe utwory.


W 2003 grupa wydaje już szósty album studyjny „Viva Emptiness”. Tematem przewodnim tekstów na tej płycie jest samotność, relacje międzyludzkie, obłuda i kłamstwa. Na tej płycie zespół również eksperymentował z dźwiękiem i pokazał krytykom, że nie stoi w miejscu, lecz stale się rozwija. Po wydaniu tej płyty zespół dużo koncertował w Europie i Skandynawii, także na licznych festiwalach metalowych.




W 2005 roku zespół wydał dwie kompilacje albumów: na początku roku „Brave Yester Days”. Na tej płycie zespół zawarł swoje wspomnienia od początków istnienia Katatonii do 1997 roku. Są tutaj najlepsze utwory z dwóch pierwszych pełnych albumów i dem zespołu. Druga kompilacja, „The Black Sessions”, zawierała klasyczny materiał z lat 1998-2004 oraz materiał z trasy koncertowej z 2003 roku, "Viva Emptiness", nakręcony właśnie w Polsce. Dodano też utwory, które miały pierwotnie znaleźć się na płycie z 2003 roku, ale ostatecznie nie zostały tam zamieszczone. Zespół ponownie udał się w trasę po Europie, występując też na wszystkich ważniejszych festiwalach metalowych. Katatonia zagrała też dwa ogromne koncerty w Rosji.



W 2006 roku wyszedł siódmy album Katatonii „The Great Cold Distance”, poprzedziło go wydanie trzech singli w 2005 roku m.in. „My Twin”. Album spotkał się z dobrym przyjęciem wśród fanów. Nazwa płyty idealnie pasuje do zawartości. Utwory Katatonii cechuje na tej płycie chłód i dystans do życia, całość jak zawsze spowija ciemna aura, na płycie słychać ciężkie gitarowe riffy, a część utworów, np. "July", utrzymana jest w klimatycznym, balladowym brzmieniu. Moim zdaniem jest to najlepsza płyta zespołu, pełna różnorodności, a jednocześnie utrzymująca się w stylistyce znanej dobrze fanom Katatonii. Renks po raz kolejny pokazał też swoje możliwości wokalne i swój czysty, depresyjny głos, wprowadzający słuchaczy w melancholijny nastrój. Po wydaniu płyty zespół tradycyjnie udał się w trasę koncertową po Europie, oraz w 2007 pełną trasę koncertową po USA.



W 2009 roku zespół powrócił z płytą „Night Is The New Day”. Jest to jakby rozwinięcie poprzedniej płyty, o czym świadczy chociażby pojawienie się podobnej ścieżki melodyjnej w "The Longest Year" jak w "My Twin" z „The Great Cold Distance”. Płyta ta ma zdecydowanie cięższe brzmienie niż wszystkie poprzednie, jest zdecydowanie progresywna, nie brak w niej zmiennego metrum i zawiłych partii kompozycyjnych. Obok typowych dźwięków death metalowych gitar słychać gitarę akustyczną, wiolonczele i skrzypce. Grupie udało się stworzyć bardzo melancholijny, mroczny i ciężki album, zachowując przy tym miejsce na spokojny wokal Reynsa i nie odchodząc od melodyjności. W albumie tym widać liczne inspiracje grupy sceną metalową, a także rockową,.


Obecny skład zespolu:

Jonas Renkse (Bloodbath, ex-October Tide) - wokale (1987-)
Anders Nyström (Bloodbath, ex-Diabolical Masquerade) - gitara (1987-)
Daniel Liljekvist (Komotio)- perkusja (1999-)
Per Eriksson (Bloodbath) - gitara (koncerty)(2010-)

muzycy koncertowi:

  • Per "Sodomizer" Eriksson – gitara prowadząca, gitara rytmiczna (od 2009)
  • Niklas "Nille" Sandin – gitara basowa (od 2009)

Byli członkowie:

  • Dan Swanö – instrumenty klawiszowe (1992–1993)
  • Guillaume Le Huche – gitara basowa (1992–1994)
  • Mikael Oretoft – gitara basowa (1996–1997)
  • Mikael Åkerfeldt – wokal prowadzący (1996–1997)
  • Fredrik "North" Norrman – gitara rytmiczna, gitara prowadząca (1994–2009)
  • Mattias "Kryptan" Norrman – gitara basowa (1999–2009)

Muzycy sesyjni:

  • Frank Default – instrumenty klawiszowe (Night Is The New Day, The Great Cold Distance)
  • Kenneth Eklund – perkusja (live, 1996)
  • Dan Swanö – perkusja (Tonight's Decision)

Albumy

Albumy koncertowe:

EPs

Dema

Single

  • Ghost Of The Sun (2003)
  • My Twin (2006)
  • Deliberation (2006)
  • July (2007)
  • Day and Then the Shade (2009)

Kompilacje albumów:



Do tej pory Katatonia nakręciła pięć teledysków, do utworów: „My Twin”, „Deliberation”, „July” w 2006 roku, „Day & then the Shade” oraz „The Longest Year” w 2009r.


Bibliografia:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Katatonia_%28grupa_muzyczna%29

http://katatonia.com/

http://www.metal-archives.com/band.php?id=6

http://www.metaltown.se/

http://twitter.com/katatoniaband

http://www.ultimatemetal.com/forum/katatonia-26/

http://www.myspace.com/katatonia

Magdalena Harcińska