

O życiu osobistym Marin Marais niewiele wiemy - podobnie jak o jego mistrzu, de Sainte-Colombe. Jedynie tyle, ile zechcą nam powiedzieć oficjalne dokumenty - np. księgi parafialne. Stąd właśnie wiadomo np., że 21 września 1676 r. poślubił mieszkankę Paryża - Catherine d'Amicourt - z którą miał 19 dzieci (sic!). Czworo z nich - trzech synów i córka - miało pójść w ślady ojca i zostać violinistami.
Trzeba przyznać, że Marais bardzo szybko uzyskał uznanie i zanim osiągnął trzydziestkę stał się - wraz ze swym mistrzem - największym wirtuozem owych czasów w grze na violi. Pod względem muzycznym trafił w szczyt konfliktu dotyczącego stylu muzycznego we Francji. Tak jak i w innych regionach Europy tak i tu żywy styl włoski próbował zdominować gusty muzyczne. Do 1687 r. opór "Włochom"stawiał Jean Baptiste Lully, "francuski Włoch" Ludwika XIV, królewski muzyk i kompozytor (a przy okazji współpracownik Moliera). Jednak po jego śmierci moda na muzykę Bononciniego, Stradelli czy Scarlattiego powróciła ze zdwojoną siłą (jednym z ważniejszych jej francuskich admiratorów był Antoine Forqueray). W tym kontekście należy widzieć anty-włoski styl 4 oper, czy też dramatów lirycznych [Alcyone, Semele, Ariane et Bachcus, Alcide] Marin Marais, które są wyraźnie w stylu Lully'ego - jasne i wyraziste deklamacje, recytatywy z lekką tendencją muzyczną, harmonijna muzyka służąca lepszemu rozumieniu tekstu.
Także przewaga violi da gamba (introwertycznej, trzeźwej, pohamowanej) nad (rozemocjowanymi i szalonymi) włoskimi skrzypcami - jest dla francuskiego muzycznego "ruchu oporu" typowa.
Trzeba przyznać, że Marais bardzo szybko uzyskał uznanie i zanim osiągnął trzydziestkę stał się - wraz ze swym mistrzem - największym wirtuozem owych czasów w grze na violi. Pod względem muzycznym trafił w szczyt konfliktu dotyczącego stylu muzycznego we Francji. Tak jak i w innych regionach Europy tak i tu żywy styl włoski próbował zdominować gusty muzyczne. Do 1687 r. opór "Włochom"stawiał Jean Baptiste Lully, "francuski Włoch" Ludwika XIV, królewski muzyk i kompozytor (a przy okazji współpracownik Moliera). Jednak po jego śmierci moda na muzykę Bononciniego, Stradelli czy Scarlattiego powróciła ze zdwojoną siłą (jednym z ważniejszych jej francuskich admiratorów był Antoine Forqueray). W tym kontekście należy widzieć anty-włoski styl 4 oper, czy też dramatów lirycznych [Alcyone, Semele, Ariane et Bachcus, Alcide] Marin Marais, które są wyraźnie w stylu Lully'ego - jasne i wyraziste deklamacje, recytatywy z lekką tendencją muzyczną, harmonijna muzyka służąca lepszemu rozumieniu tekstu.
Także przewaga violi da gamba (introwertycznej, trzeźwej, pohamowanej) nad (rozemocjowanymi i szalonymi) włoskimi skrzypcami - jest dla francuskiego muzycznego "ruchu oporu" typowa.

Dzieła - muzyka instrumentalna:
Pièces à une et à deux violes, Ks. I (20.08.1686, tylko viole, 1.03.1689 - po raz pierwszy opublikowany z akompaniamentem basso continuo)
Basses continues des pièces à une et deux violes avec une augmentation de plusieurs pièces particulières en partition (opublikowany 20.12.1692, zadedykowany Marie-Anne Roland)
Pièces de violes, Deuxième livre (1701), zawiera 32 couplets on "Les folies d'Espagna"
Pièces de viole, Troisième livre (1711)
Pièces à une et à trois violes, Quatrième livre (1717)
La gamme et autres morceaux de symphonie pour le violon, la viole et la clavecin (1723)
Pièces de viole, Cinquième livre (1725)
145 Pieces for viol (c. 1680), ok. 100 utworów została opublikowana w ks. I - III
Concerto for violin and orchestra (zaginiony)
Concerto for viol and orchestra (zaginiony)
Pièces à une et à deux violes, Ks. I (20.08.1686, tylko viole, 1.03.1689 - po raz pierwszy opublikowany z akompaniamentem basso continuo)
Basses continues des pièces à une et deux violes avec une augmentation de plusieurs pièces particulières en partition (opublikowany 20.12.1692, zadedykowany Marie-Anne Roland)
Pièces de violes, Deuxième livre (1701), zawiera 32 couplets on "Les folies d'Espagna"
Pièces de viole, Troisième livre (1711)
Pièces à une et à trois violes, Quatrième livre (1717)
La gamme et autres morceaux de symphonie pour le violon, la viole et la clavecin (1723)
Pièces de viole, Cinquième livre (1725)
145 Pieces for viol (c. 1680), ok. 100 utworów została opublikowana w ks. I - III
Concerto for violin and orchestra (zaginiony)
Concerto for viol and orchestra (zaginiony)

Idylle dramatique of 1686 (muzyka zaginiona) - 1 wykonanie w pałacu wersalskim
Alcide (1693, we współpracy z synem Jeana Baptisty Lullyego - Louisem Lully)
Ariane et Bacchus (1696)
Alcyone (premiera - 18.02.1706) - wielki sukces - utwór skomponowany zaraz po uzyskaniu funkcji conducteur (dyrektora?) opery paryskiej; 1 wykonanie w Paryżu w Palais Royale;
Semele (1709) - niepowodzenie sceniczne
Pantomime des pages (z Louis Lully, muzyka zaginiona)
muzyka sakralna:
Te Deum (1701) for the recovery of the Dauphnis (zaginione)
Motet Domine salvum fac regem (1701) for the recovery of the Dauphnis (zaginiony)
Te Deum (1701) for the recovery of the Dauphnis (zaginione)
Motet Domine salvum fac regem (1701) for the recovery of the Dauphnis (zaginiony)
dyskografia:
[wkrótce]
ikonografia:
- portret autorstwa André Bouysa (patrz ilustracja na szczycie strony)
- portret autorstwa Jeana Dieu de Saint-Jean przechowywany w muzeum w zamku Blois (?)
[wkrótce]
ikonografia:
- portret autorstwa André Bouysa (patrz ilustracja na szczycie strony)
- portret autorstwa Jeana Dieu de Saint-Jean przechowywany w muzeum w zamku Blois (?)

filmografia - powieści:
Pascal Quignard, Tous les matins du monde, Paris 1991 (Gallimard)
Tous les matins du monde, reż. Alain Corneau, 1991 - o tle historycznym filmu patrz tutaj
Liquid Sky, reż. S. Tsukerman, 1983 - niektóre utwory na ścieżce dźwiękowej do filmu to interpretacje dzieł M. Marais
bibliografia - źródła informacji - linki:
J. Dunford, P.-G. Girault, Un portrait du musicien Marin Marais par Jean Dieu de Saint-Jean au musée du château de Blois, "Cahiers du château et des musées de Blois", nr 37, (2006-2007), s. 14-21.
S. Milliot, J. de La Gorce, Marin Marais, Paris, Fayard, 1991.
strona internetowa - musicolog
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz